Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bezdůvodná romská agresivita aneb jak jsem prožila první napadení

"To máš preventivně!," bylo mi od jednoho brněnského občana tmavší pleti řečeno poté, co jsem od něj dostala pořádnou facku. Za bílého dne, před očima asi třiceti kolemjdoucích. Přestože to trvale odnesly jen mé dioptrické brýle, menší krvavý šrám pod okem mi tento zážitek připomínal ještě dlouho.

Není to tak dávno, co jsem se vydala koupit si pár sešitů a propisek do brněnské Galerie Vaňkovka. Zatímco cesta tam probíhala jako každá jiná, jakmile jsem z Vaňkovky vyšla a stoupla k silnici a čekala, až panáček na přechodu pro chodce zasvítí zeleně, někdo do mě prudce strčil tak, že jsem udělala dva kroky do vozovky, rovnou mezi jedoucí auta. Otočím se, protože chci vědět, kdo že je příčinou mého lehkého šoku.

Za mnou stojí asi osm lidí, avšak jen jediný na mě kouká, jako by mě chtěl přinejmenším přizabít, a než stačím cokoliv říct, vlepí mi takovou facku, že se otočím o sto osmdesát stupňů, mé dioptrické brýle odletí a rozpadnou se na dva kusy, přičemž jeden už ani nenajdu. Jsem v šoku, naprosto konsternovaná, že nevydám ani hlásku. A i kdybych nebyla, asi stejně nic neřeknu. Je to lehce obtloustlý, asi třicetiletý Rom s typickým zlatým řetězem kolem krku a v černé kožené bundě. Bojím se, aby mi třeba ještě neukradl tašku. Jenže mladému muži to nestačí a před tím, než se nenápadně vzdálí (protože zelený panáček už dávno naskočil a celá situace se odehrává na přechodu pro chodce, za přihlížení jak řidičů aut čekajících, až zase padne zelená, tak procházejících lidí), stačí mi říct jedinou větu: "To máš preventivně!"

Jediný, kdo se mě v tu chvíli, zastal byla stará, asi pětasedmdesátiletá babička, která mi podala jeden kus mých bývalých brýlí a zeptala se, zdali jsem v pořádku. Ostatní se jen zvědavě otáčeli, nemálo se jich dokonce i smálo. Zážitek za všechny peníze... Od té doby u sebe sice nosím pepřový sprej, ale ani tak se moc bezpečně necítím. Z této situace si totiž odnáším dva poznatky. Přestože jste žena, ač o mnoho menší a lehčí než je člověk, který vás napadne, nikdo se vás nezastane. Ať už proto, že se lidé bojí, nebo jsou jen zvědaví a rádi přihlížejí cizímu neštěstí. A za druhé, ač nejsou všichni lidé stejní, na romské obyvatele naší země si budu dávat mnohem větší pozor než doposud. Nejspíš jen nepříliš inteligentní a nesnášenliví lidé dokážou napadnou někoho na ulici bez sebemenšího důvodu, a ke všemu to říct do očí.

A přestože jsem se nikdy s romskou menšinou nijak zvlášť nekamarádila, nemám důvod je slovně ani fyzicky napadat. Každý ať si žije po svém. Navíc znám i Romy, kteří jsou slušní, poctiví a řádně pracují nebo dokonce studují na vysoké škole. Na druhou stranu mě tento zážitek natolik poznamenal, že od teď se jim budu vyhýbat ještě větším obloukem. A že rasově nesnášenliví jsou pouze "bílí"? Teorie se holt od praxe může někdy značně lišit...

Autor: Michaela Dočkalová | pátek 1.3.2013 18:00 | karma článku: 43,35 | přečteno: 6080x
  • Další články autora

Michaela Dočkalová

Ze života lepší společnosti /RECENZE/

To by bylo, aby se jeden u Škvoreckého souboru povídek Ze života lepší společnosti nepobavil. Historky z kruhu rodinného i přátelského, vyprávěné očima Josefa Krátkého, žáka základní školy, nenechávají nikoho na pochybách, že i obyčejná rodina zažívá neobyčejné zážitky.

4.2.2015 v 23:33 | Karma: 5,56 | Přečteno: 335x | Diskuse| Ostatní

Michaela Dočkalová

Zlo verus dobro, Jekyll versus Hyde

Jekyll a Hyde. Zdá se, že jde o dva rozdílné muže. Jeden je zodpovědný, mírumilovný a veškeré problémy řeší s rozumem. A pak je tu pan Hyde, který vlastně vznikl tak trochu nedopatřením.

19.12.2014 v 3:10 | Karma: 5,25 | Přečteno: 375x | Diskuse| Kultura

Michaela Dočkalová

Čekání na zázrak, který se nestane

Stačí jedna chyba a vaše manželství se může rozpadnout. Své o tom ví i hlavní hrdinka Nora stejnojmenného příběhu s podtitulem Domeček pro panenky. Aby svému manželovi zachránila život, zfalšuje svůj podpis na dlužním úpisu.

21.10.2014 v 15:01 | Karma: 5,20 | Přečteno: 635x | Diskuse| Kultura

Michaela Dočkalová

Po každém zločinu musí přijít trest

Zločin a trest. Ne, není to kniha od Dostojevského, ale od Alberta Camuse. A ve skutečnosti nese název Cizinec. Ale kdybychom měli tuto jeho asi nejslavnější prózu popsat dvěma slovy, byla by to přesně tato.

18.9.2014 v 11:49 | Karma: 12,34 | Přečteno: 3009x | Diskuse| Kultura

Michaela Dočkalová

Za výběr z bankomatu zaplatíme až 220 korun

Proč Češi platí tak vysoké bankovní poplatky, většinou zcela nesmyslné, když v u našich západních sousedů mají třeba studenti vše zdarma?

21.3.2013 v 18:25 | Karma: 24,36 | Přečteno: 1294x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

  • Počet článků 17
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3525x
Jsem studentkou magisterského oboru Mediální studia a žurnalistika na Masarykově univerzitě, na bakalářském stupni studia jsem studovala mezinárodní vztahy. Nyní působím jako elév v Pražském deníku.

Seznam rubrik